Spänningshuvudvärk


Tillbaka till Diagnoser
Muskelspänningar i nacke, huvud och axlar är den vanligaste orsaken till huvudvärk. Huvudvärk som uppstår på detta vis kallas för spänningshuvudvärk eller huvudvärk av spänningstyp och är helt ofarlig. Men, även om  den är ofarlig så kan den vara begränsande för den som drabbas. 

I de allra flesta fall är spänningshuvudvärken relativt enkel att hantera själv med korrekt utförda symtomlindrande övningar kombinerat med avlastande koordinations- och rörelseövningar. Spänningshuvudvärk släpper dessutom väldigt bra med hjälp av naprapatbehandling. Läs vidare för att få reda på hur du blir av med din spänningshuvudvärk!


Specifika symptom

Spänningshuvudvärk kan upplevas som en molande och dov huvudvärk, många gånger som ett stramt band runt huvudet. Ofta gör det ont i bakhuvudet, vid tinningarna och pannan och man kan uppleva en tryckande värk bakom ögat. Även hjässan och nacken kan smärta och det är inte ovanligt att man även känner sig stel i nacken och axlar. Spänningshuvudvärk är sällan pulserande och påverkas inte nämnvärt av direkt rörelse av huvudet såsom att nicka eller skaka på huvudet.
Det är inte ovanligt att spänningshuvudvärken förvärras under vardagliga aktiviteter och förbättras under semester eller vid avbrott från arbete eller skola. Ibland kan dock spänningshuvudvärken vara som värst på morgonen. Ofta förekommer den då tillsammans med spända käkar eller tillsammans med sömnsvårigheter.
Ibland kan spänningshuvudvärken även förekomma tillsammans med sus och lock för öronen, tinnitusliknande fenomen och en känsla av yrsel med så kallad sjögångskaraktär; som om man var på en båt.


Uppkomstmekanism

Smärtan kommer från överansträngda muskler och leder i nacke, hals och skuldra. Denna överansträngning kan uppstå under till exempel långa arbetsdagar framför datorn eller bakom kassan. Statisk belastning av vissa muskler försvårar återhämtning och leder till ökad anspänning i muskulaturen.
Precis som en vanlig kramp kan denna ökade anspänning generera smärta. Ibland upplevs smärtan inte enbart lokalt i muskeln, utan förläggs på andra platser. Detta kallas för refererad smärta. (Ett vanligt exempel på refererad smärta är tex när kramp i andningsmuskulatur under löpning förlägger smärta i axel eller flanken, så kallat ”håll”).
Överansträngda muskler i nacke, hals och skuldra förlägger ofta smärta till huvud och käke, med olika lokalisationer i området beroende på vilken eller vilka muskler som är involverade.


Vanliga orsaker till spänningshuvudvärk

    • Spända muskler kring huvud, nacke och axlar.
    • Bristande rörlighet och koordination runt skuldergördel, bröstrygg och nacke.
    • Statisk belastning, under exempelvis ogynnsam arbetsställning.
    • Att man dricker för lite vätska, och ibland för mycket kaffe eller läsk.
    • Bruxism, att man biter ihop eller gnisslar tänder framför allt på natten.
    • Försämrad syn.

En annan vanlig orsak till huvudvärk är smärtstillande mediciner, antiinflammatoriska tabletter (ja, faktiskt även huvudvärkstabletter) och andra substanser såsom kaffe och tobak som vid regelbundet intag eller abstinens kan ge huvudvärk.


När bör jag uppsöka läkare för min huvudvärk?

Akut vård bör uppsökas om huvudvärken är mycket kraftig och uppstår plötsligt,
eller om huvudvärken förekommer med påverkan på vakenhet eller syn på ett obekant vis.

Kontakta din vårdcentral om huvudvärken förekommer med feber och nackstyvhet,
eller om huvudvärken uppstår efter slag mot huvudet.


Vad kan man göra själv?

Med hjälp av lättare cirkulationsfrämjande aktivitet och avslappnande övningar kan man få spänningshuvudvärken att släppa. Träning som höjer pulsen något, eller värme från t.ex en varm dusch eller värmekudde ökar cirkulationen och ger bättre förutsättningar för avslappning av anspänd muskulatur.

För att hindra att spänningshuvudvärken uppstår gäller det att skapa goda förutsättningar för muskulaturen att återhämta sig. Kaffe och läsk är vätskedrivande och gör att vätska försvinner från kroppen vid överdriven konsumtion vilket försämmrar förutsättningarna för återhämtning av anspända muskler. Se till att dricka vatten om du är törstig.


Symtomlindrande övningar

Dessa symtomlindrande övningar för relevant muskulatur lindrar oftast smärtan direkt om de utförs på rätt sätt. Nedan beskrivs tre övningar som upplevas befriande i de flesta fall. Dessa övningar passar inte alla, så utför dem med försiktighet och hör gärna av dig om du har några frågor.

  • pressur-suboccipital
    Pressur av muskler vid skallbasen: 
    Känn med tummarna längst ned vid skallbasen där nackmuskulaturen börjar efter punkter som smärtar på ett sätt som du känner igen från din huvudvärk. Anlägg ett lagom tryck i 30 – 60 sek.
  • Stretch-axel
    Stretch av skulderbladshöjande muskulatur: 
    Sitt på en stol och ta tag om om bakre delen av sittdynan med handen. Luta huvudet framåt och åt sidan och testa att peka näsan åt höger eller vänster, leta efter en stretch vid nackvinkeln. 30 – 60 sek.

  • Stretch av ryggradsnära muskler: Sitt ned och “säcka ihop”, låt huvudet falla framåt och slappna av i axlarna. Lägg händerna lätt på bakhuvudet och rotera näsan lite åt höger eller vänster och luta dig något åt höger eller vänster. 30 – 60 sek.
  • Tipsa en vän med spänningshuvudvärk


Förebyggande övningar

Genom att arbeta med koordination och rörlighet i nacke, bröstrygg och axlar avlastas överarbetade muskler och smärtan försvinner. Ofta rör det sig om att arbeta med rörlighet i bröstmuskulatur och bröstrygg och stärka upp nedre skulderbladsstabilisatorer.


  • Stretch av bröstmuskulatur. 
    Håll armarna i 90 grader i en dörrkarm alternativt mot en vägg och häng ut så att det stramar i bröstmuskulaturen. Avbryt vid smärta eller obehag i axel. Håll kvar i 30 sekunder och upprepa 4 gånger.


  • Rörlighetsträning för bröstryggen med foam roller: Placera foam rollern strax över ländryggen. Luta dig bakåt tills ländryggen börjar röra sig. Backa tillbaka något och gunga försiktigt i det läget 7 ggr.  Flytta upp foam rollern 3-5 cm och upprepa rörelsen i resten av bröstryggen.


  • Roddövning med t.ex. gummiband: Med rak rygg för ned axlarna så att muskulaturen i nacken slappnar av. För ihop skulderbladen utan att höja axlarna eller spänna nacken, dra sedan armbågarna bakåt. Backa i rörelsen och upprepa.

  • Tipsa en vän med spänningshuvudvärk


Vill du ha hjälp med din spänningshuvudvärk?

Vår naprapatbehandling är mycket effektiv mot spänningshuvudvärk. Du får kontroll över din huvudvärk för gott, och slipper värktabletter. Läs mer om vår naprapatbehandling! 

Alla våra naprapatbehandlingar föregås av en grundlig undersökning och journalförs med tystnadsplikt. Detta för att utesluta allvarligare åkommor och garantera säkerhet och effekt i behandling.


GyldeneKamp

Boka naprapatbehandling 


Nybesök 55 min / Återbesök 45 min
550 kr


Spänningshuvudvärk

Muskelspänningar i nacke, huvud och axlar är den vanligaste orsaken till huvudvärk. Huvudvärk som uppstår på detta vis kallas för spänningshuvudvärk eller huvudvärk av spänningstyp och är helt ofarlig. Men, även om  den är ofarlig så kan den vara begränsande för den som drabbas. 
I de allra flesta fall är spänningshuvudvärken relativt enkel att hantera själv med korrekt utförda symtomlindrande övningar kombinerat med avlastande koordinations- och rörelseövningar. Spänningshuvudvärk släpper dessutom väldigt bra med hjälp av naprapatbehandling. Läs vidare för att få reda på hur du blir av med din spänningshuvudvärk!

SNABBNAVIGERING:
Specifika symptom
Uppkomstmekanism
Vanliga orsaker till huvudvärk
När ska man uppsöka läkare?
Vad kan man göra själv?
Symtomlindrande övningar
Förebyggande övningar
Behandling hos Aloma Naprapati

Specifika symptom

Spänningshuvudvärk kan upplevas som en molande och dov huvudvärk, många gånger som ett stramt band runt huvudet. Ofta gör det ont i bakhuvudet, vid tinningarna och pannan och man kan uppleva en tryckande värk bakom ögat. Även hjässan och nacken kan smärta och det är inte ovanligt att man även känner sig stel i nacken och axlar. Spänningshuvudvärk är sällan pulserande och påverkas inte nämnvärt av direkt rörelse av huvudet såsom att nicka eller skaka på huvudet.
Det är inte ovanligt att spänningshuvudvärken förvärras under vardagliga aktiviteter och förbättras under semester eller vid avbrott från arbete eller skola. Ibland kan dock spänningshuvudvärken vara som värst på morgonen. Ofta förekommer den då tillsammans med spända käkar eller tillsammans med sömnsvårigheter.
Ibland kan spänningshuvudvärken även förekomma tillsammans med sus och lock för öronen, tinnitusliknande fenomen och en känsla av yrsel med så kallad sjögångskaraktär; som om man var på en båt.

Uppkomstmekanism

Smärtan kommer från överansträngda muskler och leder i nacke, hals och skuldra. Denna överansträngning kan uppstå under till exempel långa arbetsdagar framför datorn eller bakom kassan. Statisk belastning av vissa muskler försvårar återhämtning och leder till ökad anspänning i muskulaturen.
Precis som en vanlig kramp kan denna ökade anspänning generera smärta. Ibland upplevs smärtan inte enbart lokalt i muskeln, utan förläggs på andra platser. Detta kallas för refererad smärta. (Ett vanligt exempel på refererad smärta är tex när kramp i andningsmuskulatur under löpning förlägger smärta i axel eller flanken, så kallat ”håll”).
Överansträngda muskler i nacke, hals och skuldra förlägger ofta smärta till huvud och käke, med olika lokalisationer i området beroende på vilken eller vilka muskler som är involverade.

Vanliga orsaker till spänningshuvudvärk

  • Spända muskler kring huvud, nacke och axlar.
  • Bristande rörlighet och koordination runt skuldergördel, bröstrygg och nacke.
  • Statisk belastning, under exempelvis ogynnsam arbetsställning.
  • Att man dricker för lite vätska, och ibland för mycket kaffe eller läsk.
  • Bruxism, att man biter ihop eller gnisslar tänder framför allt på natten.
  • Försämrad syn.

En annan vanlig orsak till huvudvärk är smärtstillande mediciner, antiinflammatoriska tabletter (ja, faktiskt även huvudvärkstabletter) och andra substanser såsom kaffe och tobak som vid regelbundet intag eller abstinens kan ge huvudvärk.

När bör jag uppsöka läkare för min huvudvärk?

Akut vård bör uppsökas om huvudvärken är mycket kraftig och uppstår plötsligt,
eller om huvudvärken förekommer med påverkan på vakenhet eller syn på ett obekant vis.

Kontakta din vårdcentral om huvudvärken förekommer med feber och nackstyvhet,
eller om huvudvärken uppstår efter slag mot huvudet.

Vad kan man göra själv?

Med hjälp av lättare cirkulationsfrämjande aktivitet och avslappnande övningar kan man få spänningshuvudvärken att släppa. Träning som höjer pulsen något, eller värme från t.ex en varm dusch eller värmekudde ökar cirkulationen och ger bättre förutsättningar för avslappning av anspänd muskulatur.
För att hindra att spänningshuvudvärken uppstår gäller det att skapa goda förutsättningar för muskulaturen att återhämta sig. Kaffe och läsk är vätskedrivande och gör att vätska försvinner från kroppen vid överdriven konsumtion vilket försämmrar förutsättningarna för återhämtning av anspända muskler. Se till att dricka vatten om du är törstig.

Symtomlindrande övningar

Dessa symtomlindrande övningar för relevant muskulatur lindrar oftast smärtan direkt om de utförs på rätt sätt. Nedan beskrivs tre övningar som upplevas befriande i de flesta fall. Dessa övningar passar inte alla, så utför dem med försiktighet och hör gärna av dig om du har några frågor.

pressur-suboccipital
Pressur av muskler vid skallbasen: 
Känn med tummarna längst ned vid skallbasen där nackmuskulaturen börjar efter punkter som smärtar på ett sätt som du känner igen från din huvudvärk. Anlägg ett lagom tryck i 30 – 60 sek.

Stretch-axel
Stretch av skulderbladshöjande muskulatur: 
Sitt på en stol och ta tag om om bakre delen av sittdynan med handen. Luta huvudet framåt och åt sidan och testa att peka näsan åt höger eller vänster, leta efter en stretch vid nackvinkeln. 30 – 60 sek.

Stretch-paravert
Stretch av ryggradsnära muskler: Sitt ned och “säcka ihop”, låt huvudet falla framåt och slappna av i axlarna. Lägg händerna lätt på bakhuvudet och rotera näsan lite åt höger eller vänster och luta dig något åt höger eller vänster. 30 – 60 sek.

Förebyggande övningar

Genom att arbeta med koordination och rörlighet i nacke, bröstrygg och axlar avlastas överarbetade muskler och smärtan försvinner. Ofta rör det sig om att arbeta med rörlighet i bröstmuskulatur och bröstrygg och stärka upp nedre skulderbladsstabilisatorer.

mob-stretch-pectoralis
Stretch av bröstmuskulatur. 
Håll armarna i 90 grader i en dörrkarm alternativt mot en vägg och häng ut så att det stramar i bröstmuskulaturen. Avbryt vid smärta eller obehag i axel. Håll kvar i 30 sekunder och upprepa 4 gånger.

mob-th-foamroller
Rörlighetsträning för bröstryggen med foam roller: 
Placera foam rollern strax över ländryggen. Luta dig bakåt tills ländryggen börjar röra sig. Backa tillbaka något och gunga försiktigt i det läget 7 ggr.  Flytta upp foam rollern 3-5 cm och upprepa rörelsen i resten av bröstryggen.

scapula-retraktion-band
Roddövning med t.ex. gummiband:
 
Med rak rygg för ned axlarna så att muskulaturen i nacken slappnar av. För ihop skulderbladen utan att höja axlarna eller spänna nacken, dra sedan armbågarna bakåt. Backa i rörelsen och upprepa.

Tipsa en vän spänningshuvudvärk

Bota din huvudvärk & slipp tabletterna

Vår naprapatbehandling är mycket effektiv mot spänningshuvudvärk. Du får kontroll över din huvudvärk för gott, och slipper värktabletter. Läs mer om vår naprapatbehandling! 

Alla våra naprapatbehandlingar föregås av en grundlig undersökning och journalförs med tystnadsplikt. Detta för att utesluta allvarligare åkommor och garantera säkerhet och effekt i behandling.


Boka naprapatbehandling 


Nybesök 55 min / Återbesök 45 min
550 kr

 
kallesoderqvistSpänningshuvudvärk